Dorstige paarden – augustus 2015

paardenDorstige paarden

Als je heerlijk water in de aanbieding hebt, hoe haal je dan de paarden naar het water?
Een vraag die als metafoor werkt voor de producten of diensten die je hebt voor je klant. Je weet dat wat jij te bieden hebt anderen kan helpen, maar hoe maak je duidelijk dat jouw dienst of product voor de ander van waarde kan zijn?

Zoek dorstige paarden
Mensen die echt staan te springen om wat jij voor ze hebt, zullen wat je verkoopt direct willen. Het is dus in eerste instantie een kwestie die te benoemen en te vinden. Wie zit er te wachten op jouw product? In mijn geval zijn dat bijvoorbeeld teams in een conflict of pas gescheiden mensen die onmiddellijk steun en hulp kunnen gebruiken. Vandaag ben ik met een tijdelijke opdracht gestart als part time Career Counsellor bij de Vrije Universiteit, Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde. Bij de studenten zijn de dorstige paarden díe studenten die nog niet weten wat ze na hun studie willen doen of onzeker zijn om hun kwaliteiten over het voetlicht te brengen. Of juist degenen die precies weten wat ze willen en alle hulp om daar te komen willen gebruiken. Zij vinden het de moeite waard om door het zand te ploegen om bij het water te komen.

Je bereikt niet iedereen
Deze doelgroep is al een heel mooie om mee te beginnen. Toch wil de Office of Career Services and Alumni Relations ook zichtbaar zijn voor en benut worden door studenten die wel denken te weten wat hun pad zal zijn na de opleiding maar die niet zomaar tijd willen stoppen in het volgen van workshops en voeren van coachgesprekken. Dat geldt voor mij als trainer en coach tevens ten aanzien van teams die een onderhuids slepend conflict hebben waar niemand echt de vinger op kan leggen of een ex die ervan overtuigd is het leven zelf snel weer op te pakken zonder te hoeven kijken naar wat er is verloren. Je weet dat er dus een grotere doelgroep te vinden is die zeker baat zal kunnen hebben bij wat je te bieden hebt. Toch zal niet iedereen het nut ervan inzien of de moeite willen nemen om de tocht door het zand te trotseren. Het is dan ook goed om te accepteren dat je niet iedereen zult bereiken en dat je niet teveel energie steekt in het proberen te overtuigen van jouw toegevoegde waarde aan die mensen.

Pain or gain
Mensen zijn bereid om te veranderen en dus ergens moeite voor te doen als ze ergens last van hebben of zien dat ze er beter van kunnen worden. Dat eerste deel zijn de dorstige paarden. Daarnaast heb je dus de kans om nog een nieuwe groep klanten aan te trekken als je het voor hen aantrekkelijk weet te maken met je in zee te gaan. Die mensen vinden jou als je kan laten zien wat anderen hebben weten te bereiken die jou in de arm hebben genomen. Toon je resultaten, vraag eerdere tevreden klanten om een testimonial en creëer zo mond tot mond reclame.

Ik ben ermee aan de slag. Heb of ken jij nog andere waterdragers? Ik hoor ze graag!

Terug naar blogs